Pathofysiologie

Studie van de functie van zieke organen

Zo roei je schimmelnagel uit!

/

Heeft u last van schimmelnagel? Ga dan naar uw arts om een nagelonderzoek te doen. Hij of zij zal een stukje weefsel onder uw nagels wegschrappen en dit naar het laboratorium toesturen om het type nagelschimmel te identificeren.

Behandeling van nagelschimmel is niet altijd even gemakkelijk.  Zijn niet voorgeschreven producten ineffectief? Dan is verstandig om een afspraak met uw dokter in te plannen. De behandeling is afhankelijk van de ernst van de toestand. Het kan maanden duren alvorens u resultaat ziet. Zelfs wanneer de toestand verbeterd is er een mogelijkheid dat de infectie terugkeert.

Uw arts kan schimmeldodende middelen voorschrijven in de vorm van een pil of zalf. In sommige situaties helpt het om oraal gebruik met empirische antifungale therapie te combineren.

1.Orale anti-schimmelmiddelen.

Deze medicijnen zijn vaak de eerste keuze omdat ze de infectie sneller dan empirische middelen genezen. Voorbeelden zijn: Lamisil (terbinafine hydrochloride) en Sporanox (itraconazol). Met deze middelen groeien je nagels vrij van infecties. U neemt dit type medicatie meestal voor 12 weken. Resultaat is pas te zien aan het einde van de behandeling wanneer de nagel volledig is terug gegroeid. Het kan vier maanden duren alvorens de infectie compleet uitgeroeid is.

Negatieve effecten zijn variërend van huiduitslag tot leverschade. Een bloedonderzoek op zijn tijd is nodig om te kijken hoe uw lichaam op deze middelen reageert. Dokters zullen deze middelen niet voorschrijven aan mensen met lever of- hartziektes.

2. Antischimmel-nagellak

Uw arts kan u een antischimmel-nagellak voorschrijven die ciclopirox (Penlac) wordt genoemd. U smeert het eenmaal per dag op de geïnfecteerde nagels en omliggende huid. Na zeven dagen veegt u de opgestapelde lagen schoon met alcohol en herhaalt u het proces. Het kan  voorkomen dat u dit soort nagellak dagelijks bijna een jaar lang moet gebruiken.

3.Medicinale nagelcrème.

Uw arts kan u een schimmelwerende crème voorschrijven, die u enkele weken in uw geïnfecteerde nagels wrijft. Deze crèmes werken mogelijk beter als u eerst de nagels verdunt. Dit helpt het medicijn om diep door het harde nageloppervlak naar de onderliggende schimmel te komen. Om je nagels te verdunnen, breng je een nonprescription lotion aan die ureum bevat. Uw arts kan het oppervlak van de nagel ook met een vijl of een ander hulpmiddel verdunnen.

4. Chirurgie

Uw arts kan een voorstel doen om de nagel tijdelijk te verwijderen, zodat hij of zij het antischimmelmiddel direct op de infectie onder de nagel kan aanbrengen. Sommige schimmelnagelinfecties reageren niet op medicijnen. Uw arts kan permanente nagelverwijdering voorstellen als de infectie ernstig of bijzonder pijnlijk is.