hoofdpijn

WAT MOET U EERST WETEN
W:
voor wie is het advies bedoeld (wie)

• kind (hoe oud)
  • volwassene

H: hoe lang heeft u al last van de verschijnselen (hoe lang)

• is er sprake van aanhoudende hoofdpijn of treedt de hoofdpijn in aanvallen op
  • treedt de hoofdpijn steeds op hetzelfde moment op, bijvoorbeeld in het weekend, op een vrije dag of rond de menstruatie
  • is de hoofdpijn plotseling opgekomen of geleidelijk verergerd
  • heeft de patiënt/klant last van verkoudheid of griep

A: wat heeft u er zelf aan gedaan (actie)

• pijnstillerafhankelijke hoofdpijn mogelijk bij frequent gebruik van pijnstillers (meer dan 3 tabletten per dag)

M: gebruikt u medicijnen voor een andere aandoening (medicatie)

• medicatie die hoofdpijn kan veroorzaken: onder andere nitraten en andere vasodilatantia, calciumantagonisten, indometacine, mefloquine, de anticonceptiepil en dopaminerge stoffen, zoals bromocriptine
  • medicatie die een interactie kan geven met acetylsalicylzuur/carbasalaatcalcium, diclofenac, ibuprofen, ketoprofen of naproxen: RAAS-remmer, diureticum, bètablokker, acetylsalicylzuur/carbasalaatcalcium in lage dosering, cumarinederivaat, methotrexaat, lithium, ciclosporine, corticosteroïd, acetazolamide, serotonineheropnameremmer en trazodon
  • medicatie voor maagklachten
  • medicatie voor COPD (chronisch obstructieve longaandoening) of astma
  • medicatie die hartritmestoornissen kan veroorzaken en een interactie kan geven met domperidon: amiodaron, arseentrioxide, chloorpromazine, chloroquine, cisapride, claritromycine, disopyramide, droperidol, erytromycine, haloperidol, ibutilide, kinidine, methadon, pentamidine, pimozide, procaïnamide, sotalol, terfenadine en thioridazine

VERSCHIJNSELEN

• Kloppende, bonkende hoofdpijn
  • Constante, zeurende hoofdpijn
  • Pijn achterin het hoofd of de nek
  • Pijn in het voorhoofd, in de slapen of rond de ogen
  • Hoofdpijn met misselijkheid, tintelingen, verlammingen en aura

WANNEER NAAR DE HUISARTS VERWIJZEN
Kinderen

• kinderen jonger dan 12 jaar

Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar

• bij hoofdpijn gepaard gaande met sufheid, verwardheid of stoornissen in het gezichtsvermogen, of wanneer de patiënt/klant buiten bewustzijn is geweest
  • bij mensen met een plotselinge, ernstige hoofdpijn die dit nooit eerder zo hebben gehad
  • bij hoofdpijn als daarbij ook sprake is van koorts, misselijkheid, verwardheid, kleine rode puntjes in de huid of nekstijfheid (kan hersenvliesontsteking zijn, zeker als het een kind betreft)
  • bij pijn en rode, verdikte slagaders in en rondom de slapen, waarbij de patiënt/klant zich onwel voelt, meestal bij ouderen (dit duidt op een ontsteking van de slagaders in de slapen)
  • bij hoofdpijn na een ongeluk
  • bij zwangerschap en onbekende hoofdpijn (kan op pre-eclampsie duiden)
  • bij nieuwe hoofdpijn boven de 50 jaar (kan wijzen op een hersentumor)
  • bij de eerste migraineaanval boven de 40 jaar (kan wijzen op een hersentumor)
  • bij terugkerende hoofdpijn die ‘s morgens het ergst is, en die in de loop van de dag afneemt, zeker wanneer de patiënt/klant ‘s morgens braakt (dit kan wijzen op een verhoogde druk in de hersenen bijvoorbeeld ten gevolge van een hersentumor)
  • bij clusterhoofdpijn (borende pijn rond één oog, rood tranend oog, verstopte neus aan één kant)
  • bij hoofdpijn die langer dan enkele dagen aanhoudt
  • als de hoofdpijn ondanks genomen maatregelen niet verdwijnt
  • bij ouderen die een paar dagen na een val, waarbij ze hun hoofd hebben gestoten, last krijgen van hoofdpijn
  • bij meer dan één migraine-aanval per maand
  • bij een plotseling opkomende, hevige pijn in het achterhoofd (subarachnoïdale bloeding)
  • bij pijnstillerafhankelijke hoofdpijn
  • bij alle vormen van hoofdpijn die de patiënt/klant verontrustend, anders en ernstiger dan andere keren vindt

DUUR VAN DE ZELFBEHANDELING
Adviseer de patiënt/klant naar de huisarts te gaan als de hoofdpijn met een pijnstiller niet binnen een dag minder wordt of als de hoofdpijn snel terugkeert.

ADVIES BIJ HOOFDPIJN

• hoofdpijn is vaak te voorkomen door voldoende frisse lucht, voldoende nachtrust en regelmaat, voldoende lichamelijke ontspanning en sport
  • spanningshoofdpijn: ontspanningsoefeningen, nek- en schoudermassage, yoga, verminderen van stress, aanpassingen voor een betere lichaamshouding op het werk
  • migraine: uitlokkende factoren trachten op te sporen, zoals bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen (wijn, oude kaas, de zoetstof aspartaam), alcoholgebruik, de pil en stress; een half tot 1 uur ontspannen per dag
  • weekendhoofdpijn: in het weekend vroeger opstaan, tijdig ontbijten en evenveel koffie drinken als door de week óf koffiegebruik door de week matigen
  • kater (voor de volgende keer): minder drinken en na onverhoopt gebruik van veel alcohol een flink glas water drinken. Dit kan de kans op een kater verminderen.

MIDDELEN BIJ HOOFDPIJN

EERSTE-KEUZEMIDDEL

PARACETAMOL
Analgetisch en antipyretisch werkzaam, geen of geringe anti-inflammatoire werking.

Niet gebruiken als in het verleden een ongewone of allergische reactie op paracetamol is voorgekomen, bij slechte lever- of nierfunctie
Dosering oraalDosering rectaal volwassenen; 500-1000 mg per keer, veelal 1-1.5 g per dag, zo nodig tot 4000 mg per dag, ten minste 4 uur tussen de doses.kinderen;

12-15 jaar: 500 mg zo nodig 4-6 x per dag

volwassenen; 500-1000 mg per keer, zo nodig tot 4000 mg per dag, ten minste 6 uur tussen de doses.

kinderen;

12-15 jaar: 500-1000 mg zo nodig 2-3 x per dag

Aanvang/duur van de werking de werking begint na 15 tot 30 minuten en houdt 3 tot 6 uur aan
Zwangerschap/borstvoeding mag zonder bezwaar worden gebruikt. Max. 2 gram per dag. Verwijs naar de arts als dit niet voldoende verlichting geeft